F1-förare: BANTA!
Ja, vad ska man säga...
Bantningshysterin har nått även Formel 1-cirkusen. Det är nämligen så att den stora nyheten inför årets F1-säsong är KERS, ett system som sparar energi och som ger föraren 82 extra hästkrafter under 6,7 sekunder varje varv.
Tanken är att det ska ge fler omkörningar och göra sporten ännu mer underhållande. Men det finns en stor nackdel - KERS väger någonstans mellan 30 och 40 kilo och den totala vikten för förare och bil är precis som i fjol 600 kg under loppet.
Det gör att förarna tvingas banta för att KERS ska få plats ombord. Stallen vill ha bilen så lätt som möjligt för att kunna göra den så snabb som möjligt. Orättvist mot de längre förarna som t ex Kubica eller Button. Småttingarna som Massa, Kimi, Alonso o s v fixar det säkert.
Ja, det är tufft i den här branschen. Klicka på bilden för att läsa mer...
Bantningshysterin har nått även Formel 1-cirkusen. Det är nämligen så att den stora nyheten inför årets F1-säsong är KERS, ett system som sparar energi och som ger föraren 82 extra hästkrafter under 6,7 sekunder varje varv.
Tanken är att det ska ge fler omkörningar och göra sporten ännu mer underhållande. Men det finns en stor nackdel - KERS väger någonstans mellan 30 och 40 kilo och den totala vikten för förare och bil är precis som i fjol 600 kg under loppet.
Det gör att förarna tvingas banta för att KERS ska få plats ombord. Stallen vill ha bilen så lätt som möjligt för att kunna göra den så snabb som möjligt. Orättvist mot de längre förarna som t ex Kubica eller Button. Småttingarna som Massa, Kimi, Alonso o s v fixar det säkert.
Ja, det är tufft i den här branschen. Klicka på bilden för att läsa mer...
Kommentarer
Trackback