"Sunda förbundet"

Ha - vad tusan är "sunda förbundet"? frågar sig den kvicktänkte.

Min mamma sa ofta när vi var små att "det säger ju sunda förnuftet". Liten som jag var förstod jag inte riktigt vad det var utan trodde det var ett "sunda förbund" som låg i Stockholm.

Nåväl, det var inte mitt oförstånd detta inlägg skulle handla om utan snarare LCHF - igen. Har skrivit om detta tidigare men jag vill skriva om det igen.

Vad innebär då LCHF och vad står det för? LCHF = Low Carb High Fat. Låg Kolhydratnivå Hög Fettnivå, typ. Stoppa inte i dig mer energi än vad du gör av med.

Men hur kommer fettet in? Lägger man inte på sig all fett man stoppar i sig - fett blir fett? NEJ!!! Så är det definitivt inte. Äter man rätt fett (läs mer här om du vill veta mer om rätt och fel sorts fett) håller man sig mätt längre och äter därför mindre.

Vad är då kolhydrater? Det är bl a potatis, ris, pasta, bröd. Sedan finns det andra energikällor man ska undvika som t ex majs, frukt (jodå) och självfallet GODIS. Det är alltså allt som innehåller socker, synligt som dolt.

Jag ska inte bli långrandig men visst hänger det på "sunda förbundet" = stoppa inte i dig mer än vad din kropp gör av med. Skippa sockret och ät fett, proteiner och grönsaker!

En sak till!
Det handlar inte alltid om att hålla vikten. Ibland handlar det om välbefinnande också. För mig har det här gett mig en mage som mår alldeles utmärkt och inte svider så fort jag t ex ätit en frukt. Jag har också fått en balanserad blodsockernivå som innebär att jag har ett jämnare humör (min familj tackar LCHF). Jag håller mig mätt en längre tid. Har alltid en bit ost i kylen på jobbet = orkar mer på jobbet. Det handlar alltså inte alltid om att hålla vikten - det finns fler fördelar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0