Fotbollshuliganer

Läste på ab.se att "huliganlagen" ska skärpas.



Det låter väldigt bra - för den oinitierade...

Men när man sedan läser i kommentarerna nedan artikeln, så blir man lite fundersam. Beter sig verkligen polisen så illa som en som kallar sig för Oderint beskriver?

Självfallet ska de som bara går på fotboll för att slåss portförbjudas från arenorna! Finns inga tveksamheter här. Men polisen får förstås inte bete sig hur illa som helst heller.

Det är lätt att tro att det är något galet med de ungdomar (för det är oftast ungdomar) som beter sig som idioter när de går på fotboll. Likadant med de som slänger in saker på arenan när domslut inte går deras väg.

Jag kan mycket väl förstå frustrationen och all adrenalin som sprutar ur kroppen när det går åt fel håll - men att försöka slå ihjäl någon eller förstöra matchen - då har man gått för långt.

Kommentarer
Postat av: 08

"Beter sig verkligen polisen så illa som en som kallar sig för Oderint beskriver? "



Ja. Jag skulle kalla mig själv en helt vanlig hammarbyare och har sett saker som folk helt enkelt inte tror på när man berättar om saken. Man blir betraktad som nåt slags konspirationsteoretiker. För något derby sedan spårade polisen ur helt, de lekte radiobilar (som på tivoli) med människor som insats. Flera blev påkörda. Gamlingar fick kasta sig i buskarna för att inte bli överspringna av hästar. Alla utgångar var blockerade av polislinjer som hotfullt pucklade på alla som närmade sig.



Genom åren har jag sett en kille som inte var mer än omkring tio år få ett batonslag i huvudet. Han grät redan innnan det. Jag har sett en flicka i ungefär samma ålder bli påkörd av en polisbil. Jag har fått springa från polisen oräkneliga gånger, för att helt enkelt inte bli överkörd av en bil, översprungen av en häst, eller helt enkelt inte bli gripen. Då måste du ju ha gjort något, tänker ni nu. Nej. Träffar man på polisen så är chansen stor att man blir kroppsvisiterad, bryskt behandlad osv. Säger man emot så har man gjort motstånd och får följa med till stationen.



Vi är rätt många som är trött på att vara polisens lilla experiment för nya tveksamma taktiker. Det räcker nu, tack. Gör ert jobb bara.

2008-11-27 @ 21:42:16
Postat av: Alex

Vanlig AIKare här.

Har varit på rätt många derbyn och går så mkt som jag kan på fotboll, bor i Växjö förnärvarande men det blir det bättring på.



Jag har aldrig blivit oschyste behandlad av polisen och jag har heller faktiskt inte sett polisen bete sig illa. Som vanligt är nog inte världen varken svart eller vit

2008-11-27 @ 22:23:05
Postat av: Anonym

När blåvitt mötte DIF på råsunda för några år sedan i svenska cupen puckla grisen på en 14 årig tjej så att hjärtat slutade slå... hennes liv gick dock att rädda. givetvis är de helt tyst om detta i tidningar osv. dom har en helt förvrängd synvinkel.

2008-11-27 @ 23:11:12
Postat av: 08

Det intressanta är att när Malmö FF var i Köpenhamn för några år sedan och råkade ut för något liknande blev det ett jävla liv i tidningarna. Det är helt enkelt så att de inte vågar kritisera den svenska polisen eller så att de faktiskt tror att sånt inte händer här.

2008-11-28 @ 00:06:26
Postat av: Per

Om poliserna vore robotar så vore det enklare. De skulle inte bli adrenalinstinna av stress och rädsla. Rädda människor är farliga människor. De kan ha sin professionalism men det är svårt att värja sig mot sina egna fördomar och rädslor. Finns ingen anledning att tro att polisen är ofelbar, tvärtom, det bara gör det svårare att göra någonting bättre.

2008-11-28 @ 20:57:37
URL: http://blog.crisp.se/perlundholm
Postat av: 08

Som ett svar till Per så får jag hålla med... Jag har sett mitt Hammarby på ställen som Belgrad, Braga i Portugal och Utrecht i Holland. Attitydskillnaden är uppenbar. Polisen här verkar sakna kunskap om hur man agerar på bästa vis, de är helt enkelt inte tillräckligt professionella. Jag kan nämna att polisinsatsen i Holland var med svenska mått mätt extrem, avspärrade motorvägar, poliseskort mm... Men ändå var bemötandet från de enskilda polismännen positivt. En liten men avgörande skillnad.



Rätt ofta hör man argumentet "ingen mer ska behöva dö i samband med svensk fotboll". Jag är övertygad om att nästa dödsfall kommer att bli någon som inte hunnit undan en polisbil.

2008-11-29 @ 01:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0