Semester! Dag 42

Torsdag och ytterligare en varm dag. Känns som jag upprepar mig...

Vanlig morgonprocedur med frukost, DN, dopp o s v. Solen var riktigt intensiv idag. Låg en stund på flytbryggan men sedan kom ett riktigt otäckt åskmoln och drog över oss. Dock kom vare sig regn eller åska. Det skulle bara skrämmas lite. Men jag är minsann inte lättskrämd.

Lunch som vanligt förstås. Bad igen...

Slipade lite i tv-rummet när molnet fortsatte att försöka skrämmas. Efter det var det verkligen dags för ytterligare ett dopp eftersom jag var helt neddammad efter slipningen. Som utfördes i bikini BTW. Fin bild kommer imorgon - tror jag. Orkar inte nu...

Vi gjorde oss iordning för en tur in till stan för att träffa Mats och Kerstin. Väl inne i stan tog vi en drink på Niki, d v s Hotell Continental på Wasagatan. Drinken var god (Lime-/CitronMojito) men vi satt inte mysigt. Mitt i trafiken och mitt i gassande solen. Men trevligt sällskap var det iallafall.

Sedan drog vi iväg till ett riktigt bra ställe - Wedholms Fisk på Arsenalsgatan vid Nybrokajen. Jösses, vad vi åt och vad gott det var!!

Restaurangen har tydligen en Guide Michelin-stjärna, vilket iallafall inte jag visste förrän nu när jag länkade dit. Dyrt var det men det var det värt!

Vi åt varsin 5-rätters meny som man kallade för en "avsmakningsmeny" och bestod av en massa god fisk och gott vin. Har länkat till sidan där maten och vinet finns beskrivet. Något för dig, Per, som önskade att du hade skrivit upp vinerna.

Detta åt vi iallafall - något mindre flashigt beskrivet:

- 4 små rätter med olika fiskar i och ett passande vitt vin till:
   1. En matjesill med dill och rödlök med brynt smör på och en liten färskpotatis.
   2. En tonfisk i bitar med citron
   3. En laxbit med någon sorts creme
   4. En bit pilgrimsmussla med en mangocreme

- Parmesangratinerad sjötunga i fantastisk sås med ris till och passande vitt vin.

- Grillad helgeflundra med hollandaisesås med charlottenlök i och färskpotatis till, passande rött vin.

- 3 olika franska ostar med portvin. Och jag åt t o m grönmögelosten!

- 3 olika desserter med sött dessertvin.

- Varsin kopp kaffe

Gissa om vi rullade hem sedan! Vi följde dock Kerstin och Mats till Slussen och gick sedan vidare till Stockholm Södra. Skönt med en promenad.

Och vilket fantastiskt väder! En kväll att minnas sent i vinter.

---------------------

Väder: 25 gr o både sol och moln (20 gr kl 22:00!), Vatten: 23 gr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0