Varför man älskar...

Jag är av den analyserande typen, inte tu tal om annat. Vad min hjärna har fått grepp om nu handlar om varför man älskar sitt lag - oavsett sport, nivå eller landsdel.

Självfallet måste en viss del handla om tillhörighet - var laget man älskar spelar någonstans, d v s var i landet eller utanför landet. Men bara en viss del! En del älskar lag som tillhör en del av ett land som de aldrig varit i.

Men de flesta älskar laget där de föddes och växte upp. Som exempel kan vi ta mig själv. Jag är uppväxt i Karlstad och älskar FBK. Min man är född ett stenkast från Hovet och älskar - ja gissa... Inte AIK iallafall!

Det handlar även om kunskap. Vet man inget om sporten, är den inte intressant. Det måste finnas något att hänga upp saker och ting på. Regler, spelare, lag o s v.

Identitet är ett annat intressant ord. Man måste kunna identifiera sig med sporten. Är det här något jag själv skulle kunna utföra. Jag älskar ishockey men skulle inte ha mycket att tillföra på en hockeyrink vad gäller både det ena och det andra. Däremot skulle jag vilja påstå att jag har spelförståelse och den sortens temperament som passar en hockeyspelare.

Jag kan reglerna i fotboll och jag skulle säkert kunna hitta ett favoritlag i fotboll. Men den sporten passar inte mitt sinneslag - så för mig är fotboll tråkigt!

Det finns förstås mycket att tillägga men nu är jag trött och nu har jag fått tömma min hjärna - som annars skulle malt på i ett tills jag somnat utmattad.

Sov gott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0