Är det OK att acceptera detta?

Efter hemkomsten från Karlstad sätter jag mig i solen för att läsa DN. Läser då om de tusentals människor som har närvarat vid begravningen för de som omkom i branden i Rinkeby.

Läser till min förfäran att kvinnorna inte får närvara vid den här muslimska begravningen. Ehhh... va! Fattar först ingenting. Läser jag rätt?

Jodå, DN skriver att "det har samlats två tusen män bakom kistorna medan kvinnorna står under tallarna och gråter tyst med handflatorna mot himlen. De säger att de förstår att de inte får vara så nära kistorna, de är ju så känsliga och de vill inte störa ceremonin med sin gråt.".

Jag kräks på eländet! Fy faan!

Visst! Det är deras tradition och kultur. Det verkar vara religiöst också. Men det är banne mig inte OK! I det här landet behandlas alla lika! Oavsett kön, religion, politisk inriktning eller vad tusan det handlar om!

Det som nästan är värst är journalisten Ulrika Bys rubrik - nåja, det kanske inte är hon som rubriksätter - "Allas tårar strömmar, alla bär sorgen gemensamt". Vadå, "gemensamt"?

Så muslimska kvinnor ska sätta barn till världen men om barnen dör är kvinnorna inte värdiga nog att få delta i ceremonin?! Hur kan någon människa ens anse att detta är OK?

Kommentarer
Postat av: syster Tina

Heja Ewa!!

Håller helt med. Vad är det som försegår igentligen.

Kram

2009-07-31 @ 15:50:59
Postat av: Per

Är ju också en skam att männen inte kan gråta.

2009-08-01 @ 11:46:48
URL: http://stpete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0