Patronym

"Patronym kallas det, namnformen alltså där fadernamnet övertas i anpassad form.

Ursprungligen "Donalds son", möjligen från skotska klanen Donald/MacDonell eller senare ättlingar (men det kan säkert även ha annat upphov).

Donell-formen av Donald är genitivformen, alltså: "mac (son) Don- (Donald) -ell (av el. -s)". Son av Donald, Donaldsson. Sonsonen till Donald skulle bli O'Donell.

Liten kurs i sportsbarkonversation när popcornen är slut och matchen är usel."

Plockat från kommentar nr 12 där bloggen handlade om Färjestad och McDonell.

Älskar sådant här! ha ha

-----

Jo, jag vet! Det regnar och blåser ute. Vad göra? Jo, kolla in vad som står om FBK. Flytbryggan har slitit sig och jag vågar då banne mig inte ut för att hämta den - ensam hemma som jag är just nu. Per får hjälpa mig när han kommer hem.

Känns som hösten redan är här... 10 juli...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0