Tänkvärt

En tanke far runt i huvudet på mig. Det handlar om manligt och kvinnligt. Tänk gärna på det här.

När jag som kvinna säger ifrån att jag inte accepterar saker och ting - då är jag en skitkärring som domderar och är sur och gnällig.

När en man säger ifrån att han inte accepterar saker och ting - då är han stark, auktoritär och viljestark.

Hur kommer det sig? Är det bara svaga män - och för den delen även vissa kvinnor -  som är rädda för starka kvinnor som har den här inställningen och attityden? Det tror iallafall jag.

Jag är inte sämre för att jag är kvinna. Jag har lika stor rätt att hävda mina åsikter som en man. Det betyder sannerligen inte att jag är sur och grinig.

Tyvärr finns det folk i min omgivning som har den här attityden och jag tycker synd om er. Nej förresten! Jag tänker inte ge er någon sympati. Det är ni som är svaga.

Kommentarer
Postat av: Per

Försökte få till ett skämt om det här men jag gick bet. Jag tror att en mobbad person upplever det på samma sätt, dvs, det som den säger tolkas som tråkigt gnäll medan andra kommer undan med äkta gnäll. Så det är maktförhållanden vi pratar om, kvinnor har lägre status så därför trampar man på dem när de sticker ut.

2009-06-09 @ 20:20:14
URL: http://stpete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0