Nattattack!

Inatt kl 00:30 vaknade Per och jag av en kraftig duns mot ett av fönstren i hallen på andra våningen. Jag studsade upp för att kolla vad det var. Per tog lite längre tid på sig med tanke på sin vrickade fot.

När jag kom ut i hallen såg jag att ena fönstret var alldeles kladdigt av något oidentifierbart. Blev först skitförbannad. Va' faan är det som händer!

Blev sedan lite skraj. Vad är det som händer? Två av grannarna har nyligen haft inbrott. Är det tjuvar som kollar om vi är hemma eller vad? Vi stod länge och väl och spanade ut över våra ägor - nåja, asfaltsplätten utanför. Ingen rörelse, inget ljud.

Vi gick och la oss igen - båda spända och lite skraja.

På morgonen kunde jag se att det var ett ägg som hade blivit krossat mot fönstret. Gick en runda utanför för att kolla läget och hittade då ytterligare två krossade ägg. Började fundera... hmmm... vad var detta? En mycket märklig äggattack.

Det ena ägget var alltså krossat mot ett av fönstren. Det andra ägget var krossat mot väggen nere i hörnet utanför tv-rummet. Det tredje ägget var krossat mitt i gruset.

Hmmm... logiskt tänkande krävs här! Varför vill någon, säg en tjuv, krossa ett ägg mitt i gruset och nere i ett av hörnet på huset? Vi hade inte hört något grussteg och fönstret var öppet. Jag hör allt! Det var för långt från vägen och om man står precis utanför, så missar man väl knappast så fatalt! Möjligen om man är väldigt vindögd... Eller kanske väldigt berusad.

Kunde det ha varit en rovfågel som hade tagit småfågelägg och i flykten tappat dem? Äggena var väldigt små eller snarare det var inte mycket till äggskal. Och om det var bussträck - varför gå omkring med tre ägg i fickan? Om inte det var planerat förstås.

Hur som helst, så är detta nu dokumenterat ifall det skulle hända igen. Här är lite bilder också - utifall att!

Jo, jag vet! Jag hade gärna blivit kriminalare... Istället blev jag IT-nörd.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0