Vakans i FBK: Offensiv resurstränare!

Nu när jag har lämnat in min uppgift till Sthlm Universitet för utvärdering sitter jag mest och surfar runt lite allmänt... Halkar förstås in på en hockeysite och kan läsa följande på vf.se:

"Emil Kåberg efterlyser, efter 5–0-förlusten mot HV, en offensiv resurstränare som med bland annat videohjälp á la Erik Granqvist nöter, nöter och återigen nöter avslut med anfallarna."


Låter som en alldeles utmärkt idé!

Av de 12 lag som spelar i Elitserien ligger Färjestad på 10:e plats med bara Timrå och Brynäs efter sig i tabellen.

Färjestad har på 22 matcher skjutit 598 skott varav 51 av dessa har gått i mål. Detta innebär en procentsats på 8,53%.

För att jämföras mot 1:an i tabellen: HV71 (förstås!) som skjutit 671 skott varav 90 har gått in = 13,41%.

FBK har alltså skjutit 598 skott. Det är 7 lag som har skjutit fler skott och ett av dessa lag är Timrå - som alltså har sämre utdelning än FBK. Vi är alltså inte sämst... Statistiken är hämtad från swehockey.se (scoring efficiency).

Så frågan är; ska spelarna skjuta mer eller ska de sikta bättre? Gör som Kåberg föreslår tycker jag: anställ en offensiv resurstränare med fokus på målskyttet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0