Bedrövlig insats!

Var och besökte Löfbergs Lila Arena idag och blev djupt besviken på mitt lag! Linköping stod för motståndet och naturligtvis får man räkna det som ett svårt motstånd. Men att det skulle bli så svårt kunde inte ens jag räkna ut. Eller "ens jag"... Jag tillhör väl vilken supporter som helst.

Matchen började i bra tempo, bra inställning och bra passningsspel. Men efter hand tog LHC mer och mer över kommandot. Snacka om att ha en bra spelplan! De checkade hårt på FBK:s backar som stressade iväg första passet i egen zon alldeles för ofta. Vilket naturligtvis ledde till att LHC fick tag på pucken i anfallszon och kunde parkera där. Matchen slutade 1-3. 3:an i tom bur.

Hur FBK reagerar när de blir stressade i egen zon har vi sett förut. Inte ser det bra ut inte. För att inte tala om spelet genom mittzon. Eller spelet med en man mer på banan. Ja, jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

Från där jag satt upplevde jag det här som en av de sämsta insatserna från Färjestad på hemmaplan på mycket länge! Och jag ser faktiskt varenda match! Jag var grymt besviken på killarna.

Satt i bilen på väg till Hammarö och försökte analysera varför det har gått dåligt just på hemmaplan de senaste matcherna. Undrar om det har med att göra det jag varit inne på tidigare i den här bloggen. Nämligen att flera av spelarna inte har förstått vilken press det innebär att spela för den här klubben. Det går inte att jämföra med pressen på spelarna i Timrå, Skellefteå eller Södertälje. Alla räknar med att dessa lag ska hamna långt ner i tabellen.

Spelar man i Färjestad å andra sidan är det en enorm press att man helt enkelt ska spela vackert varje match. Man ska vinna med åtminstone 2-3 mål oavsett hemma eller borta. Man ska leda tabellen o s v, o s v.

Klart jag överdriver! Men jag kan tänka mig att flera av spelarna inte är vana vid den här pressen. Självklart har det funnits många nya spelare varje säsong som kommer från olika lag och länder. Men det har alltid funnits dessa ryggradsspelare som har tagit hand om de nya och berättat hur det funkar.

Nu finns inte dessa ryggrader längre. Jo, Jesper Mattson (5 säsonger), Emil Kåberg (4 säsonger) och Per Åslund (3 säsonger?). Klart som tusan vi saknar Jönsson, Nordström, Rhodin o s v när det börjar blåsa hett! Jag tror att Rickard Wallin saknas mer än vad man kan tro.

Kan tänka mig att många spelare kommer hit för att de vet att nu har de äntligen chansen att vinna något. Men vad de missar är just den här enorma pressen. Det är nog inte så enkelt att byta miljö från en lågpresterande miljö till den här otroligt högpresterande miljön. Kom ihåg att det här är Elitseriens absoluta suveräner alla kategorier!

Det är också viktigt att komma ihåg att inte sätta för höga förväntningar på den här klubben den här säsongen. Men inte är det lätt inte! Man är van vid att Färjestad vinner på hemmaplan. Man är van vid att Färjestad tar tag i spelet hemma. Man är inte van vid ängsligt, stressigt spel på hemmaplan. Man är däremot van vid att det är motståndarna som darrar.

Det är bara att sänka förväntningarna och ge killarna lite tid. Men tufft är det!

Rickard! Kom hem!

Kommentarer
Postat av: THOWE

Ruskigt fint inlägg kära mor! (Okej, 'välskrivet' på allmänt språk!) Som vanligt :)

2009-11-01 @ 15:21:59
URL: http://thowes.blogg.se/
Postat av: Mami

Thank you, sweetie!! Puss puss

2009-11-01 @ 17:43:12
URL: http://fbkhockey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0