Tränarna tippar

Läser i alla tidningar att nu har elitserietränarna tippat hur det går den här säsongen. Tydligen har HV71 fått flest röster till att vinna både serien och guldet.

Många tippar att Färjestad kommer att hamna rätt långt ner i tabellen när slutspelet tar över. Anledningen skulle vara ett dåligt försäsongsfacit och ett antal nya spelare i laget.

Båda parametrarna stämmer - rena fakta. Vad många verkar ha glömt är att förra säsongen började på precis samma sätt för FBK. Skillnaden är förstås att många av nyckelspelarna inte längre spelar i laget. Men att det är 12 nya spelare är samma förutsättningar som förra säsongen.

Att Färjestad dessutom är väldigt trögstartade är ingen nyhet. Så är det varje säsong och varför det är så vet jag inte. Som sagt, det är nya spelare varje år så det borde vara något annat. Laget brukar heller inte ha speciellt stora och tunga spelare som kräver längre tid på sig för att komma igång.

Kanske har det med barmarksträning och upplägg inför säsongsstart att göra. Jag vet inte, men det är ganska intressant om det gick att gräva i detta.

Men avsaknaden av nyckelspelarna kommer att märkas förstås. Framförallt Jörgen Jönsson och Peter Nordström. Norda har varit min favoritspelare i flera år. Och hur mycket vi kommer att sakna dem lär vi märka en bit in i säsongen.

Vad är då mitt tips? Jo, jag får nog hålla med tränarna att HV ser starka ut. De har knappt någon förändring alls i sin trupp och de spelade ändå final i våras.

Sluttabell - vill gärna provocera lite med några placeringar:
1. HV71
2. Färjestad
3. Djurgården
4. Linköping
5. Modo
6. Frölunda
7. Luleå
8. Timrå
9. Brynäs
10. Skellefteå
11. Rögle
12. Södertälje

Guldet tar Färjestad igen! Eller kanske inte... Svårt att tippa annat än med hjärtat.

Så jag vill bara säga att tränarna har tippat fel fler gånger än rätt under de senaste 10 åren. Behöver inte betyda att de tippar fel i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0