Domaren lägger ribban!

Färjestad spelar "fulast i Elitserien". Ord från supportrar från andra lag.

Färjestadsspelarna beskylls för att använda sig av "extremt många slashings, crosscheckings, interference osv". De "spelar fult på ett smart sätt. Inga överfall men...".

Skulle vara intressant att höra FBK:s tränartrojkas syn på detta. Ännu mer intressant hade det varit att få höra domarnas syn.

Om det nu är så att FBK spelar "fulare" än andra lag, varför blir de då inte mer utvisade? Varför släpper domarna dessa tilltag just när det handlar om Färjestad? Eller är det helt enkelt så att dessa supportrar är lite färgblinda och inte kan se på FBK med neutrala ögon?

Eller är det kanske domarna som är så enögda när gäller FBK, så de får fördelar? För visst är domarbasen från Hammarö utanför Karlstad! Jo, men visst är det så!

Är man en framgångsrik klubb genom att spela "fulast i Elitserien"? Och det de "senaste 10 åren"?! Är det därför de har vunnit 3 SM-guld det senaste decenniet? På att "spela fulast i Elitserien"? Då kanske det är hög tid för de andra klubbarna att sluta gnälla och spela "fult" de också. Det är väl ändå seger som räknas. Vem minns den som kom tvåa?!

-----------------------

Här har jag klippt ut lite statistik från domarna.se:s twitter:

Den vanligaste utvisningen är som alltid Hakning. Leder hakningsligan just nu gör Kim Hirschovits, Timrå.

Den andra vanligaste utvisningen är Roughing. Den ligan leder just nu Ole-Kristian Tollefsen, MoDo.

Tredjeplatsen är delad mellan Holding & Tripping. Holdingligan leds av J.Ölvestad, DIF och Trippingligan av A.Jämtin, LHC.

Mera hakningar. Timrå hakar mest (30 st), Skellefteå minst (8 st). Mao 44 minuter mer i utv.båset bara på hakningar, intressant.

Roughing då? MoDo flest (23 st), SSK minst (5 st). Holding-ligan leds av Frölunda (13 st), sist ligger Luleå (4 st). Tripping-ligan leds av SAIK & SSK (12 st), sist HV71 (4 st).

4 diving-utvisningar så här långt: Patrik Lundh (FBK), Pär Arlbrandt (LHF), Per-Åge Skröder (Modo), Jonas Engström (SSK).

Too many players då? Här ligger faktiskt Frölunda i "topp", inte en enda utvisning där. Linköping leder på 5 st.

-----------------

I den här statistiken finns vare sig slashing, interference eller crosschecking med. Eftersom domarna.se verkar ha rangordnat straffbegreppen efter hur ofta de blivit utdömda borde det innebära att dessa utvisningar inte är speciellt vanliga. Skulle dock gärna vilja se en mer utförlig statistik på det här.

Vad jag vill ha sagt med det här är att man bör kanske inte slänga ur sig vad som helst utan att ha bra på fötterna.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Med spela fult menar nog väldigt få det spel som renderar i utvisningar. Man, och även jag syftar på de fula saker som händer bortom domarnas, eller för den skull domarna.se´s synfält och åtgärder.



De saker JAG ser är hakningar, tröjdragningar, små crosscheckings, slashingar, ja överhuvudtaget en massa spelförstörande saker som alla lag och spelare sysslar med men Färjestad är det lag jag reagerat mest på. Detta ända sedan Peter Nordström slog sönder Foppa under lock-out-säsongen.



Jo jag har tittat på mina egna, nagelfarit gamla matcher och sett på det hela med så neutrala ögon man nu kan. Dessutom matcher med Färjestad mot andra lag än Luleå och varje gång ser jag lite fulare spel från Färjestad. Hårt spel säger vissa, men jag kallar det fegt spel.



Kanske sticker jag ut näsan eller hakan här men jag är duktigt irriterad på spelare som (vi tar en "neutral" lirare här), Martin Törnberg som är en så härlig lirare som inte behöver "skita ner sig" med skitspel. Spelare som KAN lira men ändå kör med fulhockey...



Och nej, det har inget med avundsjuka att göra. Många år har jag sett detta och ända sedan Roger Johansson var hatad antihjälte har jag varit irriterad på detta. Nu var han en härlig/ärlig lirare som vi alla hatade men när han blev blågul var han den bästa av spelare och förebilder... Så det finns en del positivt att komma med också.



Sorry, långt och kanske osammanhängande. Men poängen når nog fram...

2010-11-06 @ 09:42:19
URL: http://battrehockey.wordpress.com
Postat av: Ewa

Om det verkligen är som du säger, så är det förstås tråkigt att man vinner med sådant spel.



Jag har dock inte reagerat på att just Färjestad skulle spela fulare än andra lag. Men jag är å andra sidan ganska färgad.



Tycker ändå det är märkligt att domarna inte tar ut för sådant spel eftersom man har pratat om att försöka få bort spelförstörande moment. Färjestad har inte fler utvisningsminuter än andra lag. Det är bl a därför jag reagerar.

2010-11-06 @ 09:55:17
URL: http://fbkhockey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0