Varför vänta?!

Rickard Wallin har som bekant brutit nyckelbenet efter tacklingen av Anton Hedman igår. Läser på FBK:s hemsida att han ska opereras först på måndag. Varför på måndag? Varför inte idag? Nu är ju inte jag läkare, så det är säkert något som ligger bakom ett sådant beslut. Men rent logiskt borde man operera så snart som möjligt, så att inte benen växer fel. Eller?! Kan ju förstås ha med resurser att göra...

Bortsett från det får ju stackarn gå med smärta. Eller det kanske han inte heller gör. Han kanske är så drogad av smärtstillande, så han inte märker någonting.

Hur som helst är det oerhört tråkigt att detta hände nu när laget verkligen är på gång. Förhoppningsvis klarar killarna sig utan Walle. De har ju en vikarie i Sanny som verkligen agerat som en lagkapten så här långt.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Kollade med nyckelpersonen i hushållet...



"Nyckelbenet opereras sällan, utom när det är fraktur på yttre delen av nyckelbenet, lateral clavikelfraktur, eller att det är ett brott mitt på (kan ibland ses som en knöl mitt på nyckelbenet) men man opererar inte förrän en viss svullnad lagt sig annars är det risk för att det blir blåsor på huden, och därmed infektion. Så jag tror man väntar bara för att svullnad skall lägga sig. Sen tror jag det också kan beror på att man inte alltid har alla grejer hemma för att genomföra en sån operation så man kanske får instrument från leverantör, det är dyra grejer att ha "på lager" då man faktiskt bara opererar ca 5% av nyckelbensfrakturer. Ok läkning då: Räkna med 4-6 veckor i mitella, sen börjar rörelseträning, och innan nyckelbenet läkt helt skulle jag tippa på 3-6 månader. Men bara ett uttalande av en lekman."



OK, så vet vi lite i alla fall. Brukar själv förfasas över varför vissa saker inte åtgärdas omg. Men men, vitrockarna vet säkert bäst. Däremot ser jag rehabtiden som något, ska vi säga för lång...?



Ska vi sen se vad hockeykanalen skriver; "Operationen kommer att genomföras redan på måndag."



Jaja... Nu håller vi en tumme för Wallin och skiter i att klappa honom på axeln...



Lasse

2010-10-30 @ 09:56:29
URL: http://battrehockey.wordpress.com
Postat av: Ewa

Tack för förtydligandet! Snällt av dig. Då förstår jag betydligt bättre varför man väntar.



Det är dock lite förvånande att media skriver just "operation...". Men de vet kanske lika mycket - eller lite - som jag...

2010-10-30 @ 10:46:23
URL: http://fbkhockey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0