Tisdag 17 juli

Idag hade vi planer på att åka in till stan för att åka båten från Stadshuskajen till Sigtuna men när vi tittade ut genom fönstret på morgonen blev vi inte så sugna... Vi stannade hemma istället. Tur var väl det skulle det visa sig senare...!

Efter frukosten kom solen fram, så jag bytte om till bikini och lade mig i en solstol nere vid vattnet. Låg där och jäste ett par timmar. Sååå skööönt!! Fick sällskap av Per, så där låg vi och mös i solen.

Noterade efter ett tag att hotfulla moln började dyka upp norrifrån. Inget ovanligt den här sommaren... Men - faktiskt! - så började det även åska. Det händer väldigt sällan här där vi bor. Jag tog på mig kläderna igen, grabbade tag i Zlatanboken som jag nu läser och satte mig under partytältet. För här skulle det mysas rejält! Älskar åska! Men jag fick ge upp efter ett tag. Det regnade så kraftigt att jag blev väldigt blöt. Gick in och lade mig på vinden där jag somnade efter ett par sidor då Zlatan och hans agent förhandlade med Juventus...

Gillar boken förresten. Ger en betydligt positivare bild av Zlatan än vad jag hade innan. Jag kan förstå hans agerande nu och tycker han gör helt rätt. Inte det där med att stjäla cyklar och köra i 300 knyck. Men hans agerande i fotbollslivet.

Ja, just det! Under dagen regnade det alltså så häftigt att när jag kom in efter att ha myst färdigt under det sjöblöta partytältet upptäckte jag att det regnade in i köket. Vårt nyrenoverade kök! PER! PER! DET REGNAR IN! Skrek jag. Han kom rusande som det värsta utsvultna katten som lockas av färsk fågel (som Sonja väl är bekant med).

Det visade sig vara en bräda på andra våningen som inte var riktigt i fas med taket - eller hur det var... Nåja, för att det inte skulle bli mögel där, så borrade han små små hål i taket där syre kan komma in och torka. Vem är intresserad av detta nu då? Ja, vi är det om vi måste gå tillbaka och kolla när detta hände... Bara så ni vet, ni som läser detta.

OK... sedan då? Vi tog en sväng runt det större kvarteret. Upptäckte att kommunen har fixat en ny gångväg längs Mälaren. Tack! Åt rester från gårdagens firande sedan. Såg "Lysande utsikter", en pjäs skriven av Charles Dickens. Och nog kände man igen sig från tidigare Dickens stories. Fantastiskt bra! Det är en serie på 3 avsnitt. Det första avsnittet finns på SVTPlay. Nästa visas på söndag. 

Såg sedan "Livet utan dig". Också bra. Engelsmännen vet hur man gör bra tv! Skippade Allsång på Skansen. Klarar helt enkelt inte av detta program. Försöker gilla det genom att titta på det men... nej, det går inte. Det är helt enkelt inte min grej. 

Hur som helst... Här är några bilder från dagen och gårdagen.

Sonja... Den lilla råttkatten ligger och myser på ett trappsteg:


Några bilder från när Matilda, Tobbe och Hedda var här och hälsade på:




Sonja hade fångat en fågel när vi låg och solade... Hörde på hennes jam att det var något sådant på gång.

Sol och bad:


Regn och åska!


Promenad senare:


Imorgon, onsdag, drar vi till Karlstad!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0