Slutspelsstatistik FBK vs HV71

Har roat mig med att kolla in lite statistik. Blev lite störd av en tjej på Twitter som tyckte att HV71:s slutspelsstatistik mycket väl kunde jämföras med Färjestads... *host* *host* Hur tänkte hon nu?!

Så jag kollade igenom läget och insåg rätt snabbt att hon är ute och cyklar. Så här ser det ut...

I de 37 säsonger Färjestad har spelat i elitserien:
Kvartsfinaler: 6 (16%)
Semifinaler: 7 (19%)
Finaler: 10+9 guld = 19 (51%)

Inte klokt egentligen! De har spelat ungefär hälften av alla finalomgångar!

I de 28 säsonger HV71 har spelat i elitserien:
Kvartsfinaler: 10 (36%)
Semifinaler: 4 (14%)
Finaler: 1+4 guld = 5 (18%)

Man undrar ju om de spelar i samma liga ens...

Nej, nu ska jag vara ödmjuk. HV:s storhetstid ligger i nutid. Färjestads storhetstid har legat längs hela vägen.

Men allt det här är bara statistik. De spelare som ingår i laget i år ska spela om det. Notera dock att flera i FBK:s organisation har mängder av erfarenheter vad gäller slutspel. Just sayin...

Kommentarer
Postat av: Z

Antar att tösen du störde dig på är Jenny Staversjö, du kommer störa dig enormt många fler HV fans under kvarten.Tro mig, de är många och extremt aggressiva på twitter. Bara som en not Ewa.



Vad ska man analysera av ditt inlägg då? Att Färjestad har fler SM guld, mera rutin och mera framgång. Det vet väl alla om, och inget nytt. Fast är linjen så rak, ni har spelat fler år i högsta säsongen än oss och började eran framgångs-bana redan på 70 talet med 2 finaler. Hv71 gör sitt första slutspel 1986 i en semifinal där man förlorar mot Södertälje vill jag minnas. Och eran börjar på 2000 talet där man spelat 4 finaler och vunnit tre, och historiskt har man 80 % vinst när man spelar finalen. Går att vinkla på statistik i alla tider, faktum kvarstår dock. Här och nu.



Båda har slutspelsrutin, våra kaptener delar på samma facit med de ädlare valörerna och det är fortsatt en sanning. Avslutningsvis Ge dig, vi spelar i samma liga och det vet du. Få lag har gjort ditt lag så dåligt som mitt. Nåväl, längtar till Söndag.. Taggad som fan.

2012-03-08 @ 08:40:17
URL: http://hvbloggen.se
Postat av: Ewa

Nog kommer det bli hett på Twitter! ...och inte bara där.



Som du skriver, så är det här och nu som gäller. Gamla meriter är dock bra att ha i en erfarenhetsbank. Kan bli avgörande.

2012-03-08 @ 10:01:41
Postat av: Z

Det blir hett överallt, forum, twitter, och på isen. Vill ha en ny klassiker på is. Känns gott.

2012-03-08 @ 15:23:29
Postat av: Magnus

Z du har fel! FBK:s framgångar började inte på 2000-talet utan på 80-talet skulle jag säga. 3 guld på 80-talet är väl framgångar? Blev 2 guld på 90-talet om jag inte minns fel. Oavsett hur man vänder och vrider på statistisken, vilket årtionde man börjar osv så kan inte HV mäta sig med FBK! Det är fakta!

2012-04-04 @ 10:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0